Logotypen är företags ansikte utåt
Vad vill du förmedla med din logotyp? Företagets logotyp är en viktig grundsten inom all marknadsföring. Eftersom logotypen är företagets ansikte utåt vill du att logotypen ska återspegla värdena i ditt varumärke. En bra och kreativ logotyp stärker företagets visuella kommunikation, fångar uppmärksamheten och skapar igenkänning.
Vad krävs av en bra logotyp?
En av logotypens främsta uppgifter är att skapa uppmärksamhet och igenkänning. För att skapa uppmärksamhet kan man med fördel använda sig av bilder. Därför består dagens logotyper ofta av en symbol, ikon eller bild i kombination med text. Men när man pratar bild inom logotyper kan man även prata om ordbilden, dvs. bilden i din logotyp behöver nödvändigtvis inte vara en bild i den form som man känner igen av ett foto eller en illustration. En bra logotyp speglar företagets verksamhet, skapar igenkänning, fångar uppmärksamheten, uttrycker din identitet, gör företaget minnesvärt och hjälper dig sticka ut bland konkurrenterna.
Vad kostar en logotyp?
En logotyp behöver inte vara krångligt eller speciellt dyrt att ta fram. Logotypen kan vara allt från en enkel ikon med företagets namn i ett snyggt typsnitt till kreativa illustrationer som verkligen får ditt företag att sticka ut och visa unik identitet. För oss är det viktigt att se helheten för att kunna göra ett så bra jobb som möjligt med er nya logotyp. Vi kombinerar idé och koncept till en kreativ och minnesvärd logotyp för ert företag. Genom att göra rätt från början, slipper man onödiga överraskningar senare. En bra logotyp ska fungera både i tryckt form på olika reklamprodukter och i digital form för användning på hemsidor och i er digitala närvaro.
Logotypen är en stor del av företagets visuella uttryck
Ert företags logotyp är ett isolerat märke som ska symbolisera verksamheten, oavsett hur komplext och invecklat företaget är. Det läggs alltså en hel del press på den där logotypens axlar! För att stötta logotypen är det bra att ta fram företagets grafiska profil. Här kan man visa vilka färger, typsnitt, bildspråk och andra grafiska element som tillsammans med företagets logotyp ska spegla verksamheten.