Skyltar som syns – här finns tipsen för din nya skylt

Skyltar. Skylten är ofta det första som syns när du kommer till ett företag eller en butik.

Entréskylten sänder ett viktigt budskap om ditt företag, verksamhet eller butik. Och skylten har naturligtvis också sin historia. Redan de gamla grekerna, höll vi på att skriva, men det är inte riktigt sant. Däremot vet vi att skyltar har sitt ursprung i de medeltida vapensköldarna. Till och med etymologiskt. Ordet skylt härstammar från ordet “sköld”.

Skylten visar att här finns ett företag eller en butik

Nu är det ju inte så ofta vi är i behov av en vapensköld längre. Men skylten fyller på sätt och vis samma funktion: Den ska visa att vi finns! Eller vad som finns. Alternativt kan skylten varna för fartgupp eller något annat ute på vägarna. Men i marknadsföringssammanhang pratar vi främst om skyltar som talar om att här finns ett företag eller en butik.

Vilken typ av skylt ska man välja?

Vilken typ av skylt man ska välja kan vara klurigt om man inte har tidigare erfarenhet av skyltar. På Reklambyrån STT har vi lång erfarenhet av olika skyltar och material, och kan hjälpa er att hitta rätt skylt för ändamålet. Hur vill ni att skylten ska se ut på dagen och hur vill ni att skylten ska se ut på kvällen, eller natten? Det finns skyltar med bakgrundsbelysning, ljuslåda, spotlights, metall, plast, trä o.s.v. Här kommer vår expertis inom skyltdesign till hjälp.

Några vanligt förekommande fasadskyltar

Alla skyltar har sina fördelar och uttryck för att ge känsla åt ditt budskap. Några vanligt förekommande skyltar är ljuslådan, framåtlysande skylt, konturfrästa bokstäver, och bakgrundsbelyst skylt. Sedan finns det mängder av andra skyltar så som plana eller bockade aluminiumskyltar, byggskyltar, skyltar som talar om att det är du som har tillverkat en produkt. En skylt kan också tillverkas av plexiglas eller genomskinligt akrylglas. Här kan vi skapa otroliga effekter för din nya skylt! Skyltar kan också graveras och numreras. Eller vad sägs om en klassisk skylt hängande i en smidesbåge? Vi hjälper dig med all typ av skyltning för ditt företag för att ge dig ett stilfullt uttryck.

Skylten ska kommunicera

Så, hur ska vi tänka när vi ska ta fram en ny skylt till ett företag eller en butik?  Först och främst: Håll det enkelt. Här kan vi med andra ord tillämpa det slitna uttrycket “less is more”. Vi behöver inte stoppa in en massa saker utan “keep it simple”. Skyltens uppgift är glasklar, den ska kommunicera ditt företags identitet eller budskap.

Max sju ord

Det här med att hålla det enkelt bör vi också tänka på när vi funderar över vilka ord som ska ingå i skylten. Även dessa bör hållas enkla. Dessutom bör de vara korta och enkla att förstå. Den som ser skylten ska inte behöva stå och fundera på vad det kan handla om. Budskapet ska gå fram direkt. En tumregel är max sju ord och inga tecken som komman eller kolon.

Stor och tydlig text

Nästa punkt att fundera över är storleken på skylten. En av tankarna med fasadskyltar är att de ska kunna läsas på ganska långt håll. Därför behöver texten vara stor. Dessutom vill vi att typsnittet ska vara lättläst. Det handlar ju om tydlighet och synbarhet.

Kontraster är bra

Förutom enkelhet, typsnitt och storlek på texten behöver vi också tänka färgmässigt. Allra enklast är såklart svart och vitt. Men blått, rött och gult signalerar också god läsbarhet. På grund av att en skylt ofta innehåller flera färger gäller det att färgerna skiljer sig ordentligt från varandra. De ska alltså vara kontrasterande, det vill säga svart text på vit bakgrund. Eller tvärtom.

Tydlighet och läsbarhet

Utöver ovanstående, hur ska vi tänka kring bilder i en skylt? Vi människor gillar ju bilder, så go ahead! Men, se till att du använder tydliga bildbudskap och att bilden i skylten blir tillräckligt stor. För att kommunicera med en skylt behöver man tänka tydlighet och läsbarhet.

Kom ihåg belysningen

Nu har du fått lite information om hur du kan tänka kring din nya skylt. Vi på Reklambyrån STT designar och tar fram alla typer av skyltar. Stora som små, i varierande former och material. Och glöm för all del inte att en skylt syns ännu bättre med belysning! Vi ser fram emot att höra från dig!