Lämna över en broschyr för att skapa minnesspår

Broschyrer & foldrar, ett effektivt sätt att lämna över ett fysiskt minne till dina potentiella kunder. En broschyr eller en folder är ett mycket bra säljverktyg som kan hjälpa er att förklara mer om ert företag, er tjänst eller era produkter. Att få något skapar oftast en positiv känsla hos oss människor. När du lämnar över en fysisk broschyr till en potentiell kund förstärker du den positiva känslan av mötet och lämnar ett minnesspår.

Vad ska min broschyr innehålla?

En broschyr syftar alltid till att marknadsföra er företag, er tjänst eller era produkter. Marknadsföring handlar till stor del om att bygga varumärke. Därför gäller det för oss som vill sälja produkter eller tjänster att se till att kunden har oss i bakhuvudet när han eller hon ska fylla sina konsumtionsbehov. Så, hur gör vi detta då? Kort sagt, genom marknadsföring och varumärkesbyggande – och kanske genom en broschyr? Det handlar sålunda om att hamna längst fram i kundens medvetande. En förklaring till hur det går till är kopplad till hur vår hjärna fungerar. Den vill nämligen bli påmind. En broschyr är ett enkelt säljverktyg som kan hjälpa er att påminna kunden om ert fantastiska erbjudande. När ni har lämnat över broschyren till en potentiell kund får broschyren ofta ligga kvar på bordet. Broschyren kan innehålla information om ditt företag, fördjupande kunskaper om dina produkter eller beskrivning av era tjänster. Hur mycket och vilken information som broschyren bör innehålla beror på hur broschyren ska delas ut, eller finnas tillgänglig. En bra broschyr fångar mottagarens intresse och uppmanar till handling.

Skapa en säljande broschyr – låt kreativiteten flöda

Broschyrer och foldrar är två olika typer av trycksaker som är förhållandevis ganska lika och ofta blandas ihop i vardagsspråk. När du får en broschyr hem i brevlådan skulle du nog bara kalla det för reklam, likadant med en folder som dimper ner. Skillnaden mellan en broschyr och en folder kan man kort förklara med att en folder trycks på ett tryckark och oftast innehåller färre sidor. Foldern kan exempelvis vara vikt (efter engelskans ord ”fold” som betyder vika) som ett dragspel, ett ”C” eller ett ”Z”. Broschyrer består oftast av åtta eller fler sidor och liknar mer ett traditionellt magasin som man kan bläddra i. Broschyrer och foldrar finns i oändligt många olika utföranden – där bara fantasin kan sätta stopp för vad som är möjligt! Behöver du hjälp med idéer till en broschyr? Vi kan hjälpa dig hela vägen med allt från den grundläggande strategin, målgruppsanalysen, foto, copy och illustrationer till vilken papperskvalitet och efterbehandling som passar din broschyr bäst.

Broschyrens användningsområden

En säljande eller varumärkesbyggande broschyr kan användas vid flera olika tillfällen och mediekanaler. En broschyr kan till exempel understödja ditt budskap vid ett säljsamtal eller på en mässa där det finns ett fysiskt möte. Men en broschyr kan även göra jobbet på egen hand – i broschyrställ, i direktreklam eller i entrén på ert företag. Broschyren är från början en fysisk produkt, men fungerar lika bra på webben. Vill du skapa en nedladdningsbar och interaktiv broschyr med länkar, animationer och filmer? Möjligheterna med en broschyr är oändliga.