Copy – när det handlar om ditt budskap

Och så behöver du skriva en copy-text också! Vad då copy, ska jag dra en kopia, tänker du kanske? Men nej. I marknadsföringssammanhang handlar copy om något helt annat. Det handlar om text. Ord. Budskap. Säljande text, helst.

Texter som skapar resultat

Copy är den där rubriken som gör att vi lockas att läsa annonsen i tidningen eller klicka på länken som för oss vidare in i webbshoppen. Texter i broschyrer, på hemsidor eller i kataloger är också copy. Så fort det handlar om ord och marknadsföring pratar vi alltså om copy. Och det finns en hel massa att tänka på här. Det är nämligen skillnad på text och text. I alla fall om du vill ha ett resultat. Syftet med bra copy är att den som läser ska tycka, känna och/eller göra något – klicka hem de där snygga skorna, kanske. Därför handlar det om att sätta rätt ton, använda sig av engagerande storytelling samt att fylla hemsidor och marknadsföring med innehåll. Hur enkelt som helst. Eller inte.

Skapa värde i texten med rätt content

När text och bild samspelar i skön harmoni, då har du ett lyckat resultat. Pratar vi sedan om texter på webben kommer vi också in på SEO, sökordsoptimering. Här är innehållet och texten jätteviktig. Det måste finnas ett vettigt innehåll, så kallat content. Och content ska vara relevant, intressant och/eller underhållande och på något sätt skapa värde för den som läser det. Annars är det inte content, bara text.

Alltså gäller inte alltid det gamla talesättet att en bild säger mer än tusen ord. Men som vi skrev här ovan (fast med andra ord): Det är när text och bild är i balans som du får ett lyckat resultat. Bra copy gör skillnad.