Marknadsplan och målgruppsanalys – viktiga redskap i din marknadsföring

Marknadsplan och målgruppsanalys är två viktiga verktyg i din marknadsföring. Vilken är din målgrupp? Hur ska du nå målgruppen? Vilka mål vill du uppnå med din marknadsföring? För att svara på dessa frågor kan det hjälpa att ta fram en tydlig målgruppsanalys och marknadsplan.

Marknadsplanen hjälper er synas i rätt kanaler

Marknadsplanen, eller marknadsföringsplanen är precis vad det låter som – ett verktyg som ger en överblick över planen för ert företags marknadsaktiviteter. En marknadsplan visar helt enkelt hur företaget ska göra för att nå sina mål! Man kan se det lite som en karta. Eller som en vägbeskrivning: Ta vänster ut på Storgatan. Kör 400 meter, sväng sedan höger. Och så vidare. Marknadsplanen är en del av affärsplanen och genom att följa en strategiskt upplagd marknadsplan kommer ert företag att nå de mål som ni strävar efter. Marknadsföring fungerar som bäst när man fortsätter att påminna kunderna om att man finns. Genom att arbeta efter en marknadsplan kan ni få en god överblick över er marknadsföring över tid, se till att ni syns på rätt plats och vid rätt tidpunkt. Hur arbetar ni med marknadsplanen idag? Syns ni tillräckligt ofta? Är ni aktiva på rätt kanaler? Vi på Reklambyrån STT kan hjälpa er att få koll på marknadsplanen. Tillsammans med er kollar vi närmare på nulägesanalys, var er målgrupp finns, era mål, aktiviteter, tidsplan, budget och utvärdering.

Vad är en målgruppsanalys?

En av analyserna som ingår i marknadsplanen är målgruppsanalysen. Målgruppsanalysen kan ha flera syften. Vill ni bredda er målgrupp och hitta fler målgrupper som är intresserade av era tjänster och produkter? Eller vill du fördjupa kunskapen om era befintliga målgrupper? För att ringa in företagets målgrupp eller målgrupper kan man gå tillväga på flera olika sätt. Databaser, enkäter m.m. Vem är det som ska köpa er produkt eller tjänst? Ett sätt att ta fram målgruppsanalysen är att titta på demografin: Ålder, kön, inkomst, geografi etc. Det kan också vara intressant att veta vilka attityder, drömmar och livsstilar er målgrupp har. Men varför ska man göra en målgruppsanalys? Med ökad kunskap om er målgrupp kommer er kommunikation och marknadsföring bli mer effektiv och budskapen i annonser, på hemsidor, i nyhetsbrev och digitala kampanjer m.m. kommer bli mer träffsäkra. När ni har koll på er målgrupp och er marknadsplan kan ni fördela er marknadsföringsbudget på ett smart sätt och kommunicera med rätt mottagare, på rätt plats, i rätt tid!