Sociala medier – att synsas i rätt kanaler, på rätt sätt

Sociala medier har kommit att bli en självklar och viktig del av marknadsföringen för så gott som alla företag. Beroende på vad du bedriver för verksamhet finns det klart vissa sociala medier som passar dig bättre än andra. Så, var ska man lägga krutet? Vilka sociala medier kanaler ska man satsa på? Och vad ska man posta på sin Facebookprofil? Eller Instagram, LinkedIn, Snapchat, Youtube TikTok… eller kanske Pinterest? Sociala medier är en spännande värld som ständigt är i rörelse, vilket också kan verka lite skrämmande om man är ovan. Men bara lugn! Du kan känna dig trygg när du tar hjälp av oss på Rekalmbyrån STT med dina sociala medier.

Hur blir man bra på sociala medier?

För att lyckas med sociala medier krävs engagemang och en tydlig innehållsstrategi. Och som i all marknadsföring behöver man få koll på sin målgrupp. I vilka sociala medier finns dina kunder? Och hur ser dina kunders beteendemönster ut i sociala medier? Vi hjälper dig hitta de kanaler som är relevanta för ditt företag och hur du med hjälp av sociala medier kan skapa affärsnytta och bygga varumärke med din kommunikation.

Vem som helst kan finnas på sociala medier

Sociala medier är en självklar del av marknadsföringen för många företag, som ett komplement till annonsering, hemsidan, broschyrer eller skyltreklam. Sociala medier kan för vissa företag även fungera som huvudsaklig kommunikationskanal. Det är enkelt att komma i gång och skapa ett konto för att finnas på sociala medier. Beroende på plattform kan man posta inlägg, lägga upp nyheter, bilder, filmklipp och produkterbjudanden. Ofta helt gratis!

Sedan krävs det en del arbete för att bygga upp en följarskara på sociala medier, och en stor följarskapa är tyvärr ingen garanti för ökad försäljning. Här gäller det att vara smart och lägga resurserna på det som skapar långsiktiga relationer, ger resultat och skapar affärsnytta.

“Jag vet ingenting om tur, bara att ju mer jag tränar desto mer tur har jag”. Så sa slalomlegenden Ingemar Stenmark en gång. Hans ord är värda att upprepa. För precis likadant är det med framgång på sociala medier. Visst, du kan ha tur så att ditt filmklipp på Youtube blir viralt. Fast de allra flesta filmklipp ses bara av de närmast sörjande. Och det finns framgångsfaktorer.

Vad ska man ha för innehåll i sina sociala medier?

Content is key. Sociala medier ger gott om utrymme för ert företag att bygga varumärke genom bild, film och text. Förutom att upprätthålla relation med befintliga kunder och nå nya potentiella kunder kan du använda sociala medier för att stärka ditt varumärke. När vi på Reklambyrån STT arbetar med innehållsstrategi för sociala medier är det viktigt att vi har målgruppsanalys och varumärkesidentitet på plats för att kunna producera annonser och inlägg som blir meningsfulla. Med intressant och relevant innehåll skapar vi kreativt innehåll som fångar mottagarnas uppmärksamhet.

Annonsera på sociala medier

Att annonsera på sociala medier kan vara ett sätt att nå nya kunder utanför din följarskara. Vill du börja annonsera på Facebook? Börja med Instragram shopping? Eller annonsera på Youtube? Vi på Reklambyrån STT kan hjälpa dig komma igång med sociala medier. Genom att ta fram en tydlig strategi kan vi hjälpa er att fokusera på rätt innehåll och välja rätt sociala medier. En sociala medier-strategi är dessutom ett verktyg som kan hjälpa till att analysera, mäta och utvärdera resultatet av närvaron i sociala medier.